fbpx

Om ontmoeting te stimuleren tussen studenten en afgestudeerden van toneelscholen, schrijfopleidingen en aanverwante disciplines organiseren wij regelmatig Leesavonden. Op deze avonden lezen we samen nieuw Nederlands repertoire (in wording). Na afloop vindt een nagesprek plaats met de lezers, luisteraars en de schrijver.

illustratie Petra Bouwens

ECHO maakt voorstellingen die zich bewegen tussen beeldend- en bewegingstheater, performance en nieuw Nederlands teksttheater. Aan de basis van ons maakproces ligt altijd een op maat geschreven script, dat op de vloer een beeldende en fysieke vertaling krijgt en in opdracht van ons geschreven wordt. Wij houden van taal. En wij werken graag met gevestigde, maar zeker ook met nieuwe schrijvers. En deze willen wij dan ook graag ontmoeten! Wij werkten eerder met Rik van den Bos, Jibbe Willems, Rineke Roosenboom, Magne van den Berg, Erik Bindervoet, Tommy Ventevogel, Ko van den Bosch en Roeland Hofman.

Voor wie

De avonden zijn voor acteurs (professioneel of in opleiding) met een voorliefde voor taal, voor maken en voor schrijven. Voor acteurs dus met een brede interesse. Voor schrijvers (” “) die graag met de toekomstige vertolkers van hun teksten in gesprek willen gaan over dat we ze geschreven hebben en dat wat ze wellicht nog gaan schrijven. En voor schrijvers die hun tekst (in welk stadium dan ook, in welke omvang dan ook) gelezen willen horen door acteurs. Voor regisseurs en dramaturgen (” “) die graag (willen) werken met nieuw repertoire. En voor alle ándere mensen die geïnteresseerd zijn in het tot stand komen van – en het gesprek over nieuw geschreven theaterteksten.

Aanmelden

Lijkt het je interessant of leuk om te komen luisteren, mee te praten of jouw eigen tekst(en) te bespreken? Stuur dan een berichtje naar anna@tgecho.com, dan reserveren we een plek voor je.  De avonden zijn gratis te bezoeken en vinden ieder kwartaal plaats. Maar let op vol = vol.

 

Bekijk onze agenda voor komende leesavonden

Bekijk agenda

 

 

Ervaringen van deelnemers 

“Om de teksten gelezen te horen door een groep mensen die ik helemaal niet ken is heel waardevol geweest. Doordat de tekst zo uitgesproken werd en iedereen er iets van zichzelf in legde, ontstond er echt iets in de ruimte. Het is uitzonderlijk om zo veel feedback te kunnen ontvangen, misschien juist omdat ik de lezers en zij mij nog niet kende wel de meest heldere feedback ooit. De avond heeft me meer vertrouwen in de tekst gegeven, omdat ik nu de boog goed terug kon horen en merkte wat wel werkte en waar ik nog wat kan schaven. In ieder geval voel ik me nu meer motivated om er met een regisseur over te gaan spreken”. Vera Morina (schrijver)

“Ik vond het tof om deze groep jonge acteurs (en goede lezers!) te ontmoeten, en we hebben een interessant en leerzaam nagesprek gehad. Ik heb nav deze lezing nog wat laatste puntjes op de i gezet. Het lezen van MIJN was voor mij heel inzichtelijk en leerzaam. Omdat MIJN een plotgedreven stuk voor veel gelijkwaardige personages is, ben ik tijdens het schrijven vooral alert geweest op de boog van het geheel en de thematische zeggingskracht. Door deze lezing met acteurs konden we juist inzoomen op de afzonderlijke personages en hun boog en functie in het geheel. Daarmee heeft de lezing licht laten schijnen op een blinde vlek. Ik heb adhv de lezing nog wat dingen aangepast in de tekst. Toen er een paar maanden later een complete enscenering van MIJN werd gemaakt, merkte ik dat die wijzigingen het stuk echt beter hadden gemaakt, wat het belang van deze leesavonden nog extra onderstreepte”Koen Caris (schrijver)

“Ik kijk met plezier terug op de leesavond bij tgECHO. Het is de plek waar mijn toneelstuk ‘Vuile was en witte lakens’ voor het eerst werd gelezen, een zeer spannend en mooi moment.  De tekst horen is voor een schrijver heel waardevol. Niet alleen om eventueel hier en daar scènes aan te kunnen passen (omdat het in het echt altijd anders klinkt dan op papier) maar vooral ook omdat je je bewust wordt van de verbinding tussen je tekst en de acteurs. Het zorgt voor interactie, voor gespreksstof over de vorm en de inhoud. Heel boeiend! Het was een gezellige en leerzame avond en ik zou het iedere (toneel)schrijver willen aanraden”. Esther van der Krol (schrijver)

“Het is ontzettend fijn om op een ongedwongen manier, maar zeer secuur in kleine kring je tekst te lezen. Als schrijver is het noodzakelijk om je tekst uitgesproken te horen en er daarna samen over in dialoog te gaan. Het is geen presentatie of profilering van jezelf aan het publiek of werkveld, maar gaat echt over de inhoud en is daarom zeer constructief. Ieder gezelschap dat zich bezighoudt met nieuw teksttheater zou dit soort avonden in zijn plan moeten opnemen”Lotte Lola Vermeer (schrijver)

In eerste instantie is het een goede gelegenheid om nieuwe teksten te leren kennen. Als speler kan het ook weleens leuk zijn om voorbij de klassiekers te denken in wat je kan gaan spelen en dit is dan een fijne manier om je bibliotheek uit te breiden. Daarnaast vind ik het als speler ook erg waardevol om deze teksten hardop met elkaar te lezen. Het is volgens mij als acteur echt een kwaliteit om goed te kunnen lezen. Hoe vaker je dit met elkaar doet hoe sneller je volgens mij al een beetje met een nieuwe tekst kan gaan spelen. Dit vind ik dus persoonlijk erg fijn om te doen. Ten derde is het een goede gelegenheid om mensen te leren kennen. De schrijvers en acteurs die ik daar heb ontmoet volg ik nu allemaal een beetje en dat zijn fijne contacten in dit vak. En als laatste vind ik het ook gewoon erg gezellig en inspirerend om met elkaar een avond te besteden aan het lezen van toneel”  Remy Meeuwsen (acteur)

“Volgens mij is het in deze tijd van ‘de mogelijkheid creëren om stemmen te geven aan de nog-niet-eerder-gehoorde-mensen ontzettend belangrijk om dat via nieuw repertoire waar te kunnen maken. En de mogelijkheid om dat nieuwe repertoire in een nog veilige omgeving te kunnen testen en beproeven met jonge zelf ook nog zoekende kunstenaars is een prachtige kans voor gezamenlijk (van elkaar) leren. Daarnaast is de ontmoeting natuurlijk ook vruchtbaar voor mogelijke toekomstige samenwerkingen. Het is ook bijna nooit dat schrijver en acteur elkaar ontmoeten, vaak zit de regisseur er nog tussen. En om over dingen zoals de speelbaarheid van een scène/tekst of de genuanceerdheid van een (vrouwen)rol te kunnen praten, is die directe ontmoeting ontzettend waardevol”   Romijn Scholten (acteur)